Урок 26
Тема. Двочастинна форма музики.
Навколишній світ постійно змінюється. Проходить зима, настає весна, літо, осінь. З плином часу змінюється рослинний та тваринний світ. Змінюється і людина – з дитячих років до старості. Змінюється також і музика. Сьогодні ми розглянемо один із основних видів розвитку музики, змін в ній – контраст. Слово «контраст» - означає протилежність. На контрасті будується музичний твір двочастинної форми. Якщо в музичних творах є два яскраво виражених характери, настрої, ми можемо говорити про його двочастинну будову.
До двочастинних творів відносять також пісні куплетної форми. Це ті пісні, які мають заспів та приспів.
Слухання музики
Творчість відомого норвезького композитора Едварда Гріга вам вже відома. І сьогодні ми познайомимось ще з одним із його прекрасних творів.
Багато років чекає дівчина Сольвейг на свого коханого Пера Гюнта, який вже багато років подорожує світом у пошуках щастя. У своїй пісні дівчина виражає свої почуття до нього. Які вони? Послухайте уважно музику та дайте відповідь на запитання.
Слухання. Едвард Гріг «Пісня Сольвейг» (повністю)
- Який характер музики?
- Як вона розвивається?
- Чому стільки суму, журби в цій пісні?
Це пов’язано зі змістом пісні: Сольвейг співає про розлуку, про свою любов та самотність,про час, який проходить, але не наближає зустрічі.
- Чи завжди однаковий настрій у пісні?
(В якийсь момент настрій стає оптимістичним, з’являється надія, сум стає світлішим.)
Молодці. Ви відчули двочастинну будову цього твору. Наспівна мелодія цього твору поступається місцем більш рухливій, світлішій, танцювальній; плавний рух — гострому ритмові; мінор – мажорові. Перша частина виконується зі словами, друга – без слів. Усе це відтворює зміну настрою Сольвейґ, а також перехід від сумних роздумів до світлих сподівань. Зміна частин у творі пов'язана зі зміною характеру музики, розвитком почуття та настрою.
Творче завдання
- Спробуйте «намалювати» музику Е. Гріга пластичним рухом руки
- У яких кольорах ви бачите цю музику?
Демонстрація французької народної пісні «Пастух»
Ми вже знаємо, що кожний музичний твір має свою будову. А ті з них, що побудовані на одному музичному матеріалі та не містять контрастних частин, відносять до одночастинних.
Прослухайте вже знайому нам французьку народну пісню "Пастух", пригадайте її зміст і мелодичну лінію, прослідкуйте за будовою.
Продовжіть розучування французької народної пісні «Пастух». Зверніть увагу на точний спів початкової інтонації, а також на доспівування до кінця половинних тривалостей і збереження наспівності в рухливому темпі.
Французька народна пісня
український текст Н. Забіли
1. Грає, грає пастушок, кличе вівці на лужок.
Тільки небо запалає, візьме хліба він та й грає:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра», — чути з нашого двора.
2. Трави — срібні від роси, скрізь пташині голоси.
Соловейко сів на гілку, в руки хлопчик взяв сопілку:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра нам на луки вже пора!»
Гра «Музичні контрасти»
Виконайте пісню «Пастух», застосовуючи різні контрасти
- динамічний – спочатку співайте голосно, потім тихо;
- темповий – спочатку співайте у швидкому темпі, потім у помірному.
Підсумки уроку
Тестові завдання
Доброго дня. Було цікаво. Дякую
ВідповістиВидалитиЯцков Даня
ВідповістиВидалитиЛукутин Влад,выполнил.
ВідповістиВидалитиСухоцкая Мария выполнено
ВідповістиВидалитиИванов Свят ок
ВідповістиВидалитиИванова Эвелина сделала 😆😍🤗
ВідповістиВидалитиДяченко Никита сделал
ВідповістиВидалитиБоровик Анастасия выполнила
ВідповістиВидалитиВарвара Нырка выолнила,фото на почте
ВідповістиВидалитиВарвара Нырка выполнила,фото на почте.
ВідповістиВидалитиВероника Морар выполнила
ВідповістиВидалитиЕсаян Левон выполнил
ВідповістиВидалитиПохил Эвелина
ВідповістиВидалитиГонжа сделал
ВідповістиВидалитиМаша Михайлова выполнила
ВідповістиВидалитиМаксим Бугарь задание выполнил
ВідповістиВидалитиВсе понятно, Романюта Лера
ВідповістиВидалити