Урок 28
ТЕМА: Грузія, Вірменія, Азербайджан (підручник с. 110-113)
1. ОЗНАЙОМИТИСЯ З НОВОЮ ТЕМОЮ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. РОЗУЧИТИ ПІСНЮ "КУРЧАТКА" МУЗИКА Г. ГУСЕЙНЛІ, ВІРШІ Т. МУТАЛЛІБОВА.
3. ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ В КІНЦІ ТЕМИ ТА НА СТОР. 112.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
Розпочнемо нашу подорож з Грузії.
Народна музика різнобарвної Грузія має давню історію. Пісенна творчість грузинів переважно лірична, адже в ній оспівується саме життя. Грузинські мелодії надзвичайно гарні, а ритми пісень завжди запрошують до танців!
Танцювальні ансамблі тут, як правило, дуже численні. Кожен регіон країни має свій особливий танець.
Найбільшої популярності набула лезгинка — один із традиційних кавказьких танців. Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, спритність і невтомність. Виконують його як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою.
Елемент інтеграції: Гагарін. Лезгінка. О. Ядовита. Ритми гір
• Як змінюється мелодія?
• Які рухи можна уявити?
• Який характер танцю?
• Як у музиці передається характер грузинського народу?
Інша гірська країна, що на сході, — Вірменія — славиться відомими композиторами, зокрема, неперевершеним Арамом Хачатуряном. Його музика привертає увагу тим, що в ній зображається темперамент, життєрадісність вірменського народу. У більшості творів Хачатуряна можна почути народні мелодії.
Перші музичні враження маленького Арама — це народні пісні у виконанні матері. Хлопчикові дуже подобалося слухати і народних співаків — ашугів, які виконували грузинські, вірменські та азербайджанські пісні.
Ашуги, як і скоморохи, були співаками і поетами, виконуючи героїчні пісні у супроводі тару.
У своїй творчості А. Хачатурян успішно поєднує найкращі здобутки народної творчості Вірменії, Грузії, України тощо.
Слухання Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне».
• Музику якого народу нагадує звучання оркестру?
• Чи почули ви щось незвичне у звучанні твору?
У виконанні оркестру ми почули своєрідне звучання знайомого нам українського танцю. Це схоже на український гопак із вірменським колоритом.
• Яких нових якостей набули інтонації українського танцю у творі вірменського композитора?
• Які саме музичні інструменти виконували «Гопак»: скрипка, флейта, труба, гобой?
Обери слова, які характеризують цей твір.
Сусідом Грузії є Азербайджанські пісні всі одноголосні. Дуже часто вони виконуються у супроводі тару та бубна. Азербайджанські діти із великим задоволенням співають пісню «Курчатка».
Мелодія азербайджанської пісні „Курчатка” рухається плавно, водночас примхливо і вигадливо, наче змійка. Це надає твору особливого національного колориту.
Як і в українських піснях, у ній є розспіви. Однак в українській музиці вони поглиблюють почуття пісенності, а в азербайджанській – підкреслюють танцювальну основу, прикрашають мелодію своєрідним орнаментом.
Вокально-хорова робота
Знайомство з піснею Г.Гусейнлі та Т.Муталібова „Курчатка”.
• Знайомство зі змістом пісні.
• Розучування пісні по фразах.
Слід звернути увагу учнів на те, що мелодія рухається то плавно, поступово, то примхливо, вигадливо, наче змійка (на словах «погуляти можна вільно» та «курчатка-малятка»).
Зверніть увагу! Для передачі азербайджанського характеру перші слова «ціп, ціп…» слід співати коротко, легко і точно. У наспівних фразах розспіви виконуйте м’яко, прикрашаючи мелодію.
— Подивіться відеофрагмент із виступом ансамблю грузинського танцю, який виконує лезгінку. Чи схожі ваші рухи на рухи професійних танцюристів?
— Розкажіть про особливості темпераменту і характеру танцю.
Оберіть ударні та шумові інструменти і спробуйте створити музичний супровід до танцю. Рухами тіла зобразіть характер народного танцю Закавказзя.
Оберіть ударні та шумові інструменти і спробуйте створити музичний супровід до танцю. Рухами тіла зобразіть характер народного танцю Закавказзя.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
• Які особливості музики Закавказзя ви знаєте?
• Які музичні інструменти поширені серед цих народів?
• Що таке лезгінка? Назвіть характерні риси закавказького танцю.
• Який музичний твір українського композитора допоміг познайомитися нам з Вірменією?
• Яку пісню ми вивчили? Про що вона?
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Ось і завершилась наша незвичайна мандрівка країнами Закавказзя.
• З музикою яких народів ми сьогодні познайомились?
• Які народи живуть в Закавказзі?
• Як називається грузинський народний танець? У чому його особливість?
• Хто автор балету “Гаяне”? Який танець з балету ми прослухали?
• Чи сподобалась вам наша подорож?
Сьогодні ми познайомилися з особливостями музики народів Закавказзя, а також на прикладі гопака з балету «Гаяне» Арама Хачатуряна зрозуміли, що якою б незвичною не була музика, якому б народові вона не належала, ми завжди зможемо відчути її танцювальний характер.
Розважальний момент. Виконайте завдання.
Сподобалась подорож з Грузії. Також цікаво було дізнатися що таке тар. Сподобалась пісня „Курчатка” і гопак із балету «Гаяне».
ВідповістиВидалитиБув прикольний урок. Дякую!
Велике дякую за віповідь та за коментар.
ВидалитиСпасибо очень круто
ВідповістиВидалитиКрутой урок особенно про Азербайджан понравилась песня "Курчатка".СПАСИБО ЗА УРОК
ВідповістиВидалитиСпасибо за ответю
ВидалитиДуже круто та цікаво.СПАСИБІ ЗА УРОК!
ВідповістиВидалитименя очень понравился композитор Арам Хачатурян.
ВідповістиВидалитиок
ВідповістиВидалитиОчень классно отвечать на вопросы!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ВідповістиВидалитиСпасибо за ответ!
ВідповістиВидалити