Урок 25
Тема: Сюїта (підручник с. 112-114)
1. ПРОДОВЖИТИ ЗНАЙОМИТИСЯ З ТЕМОЮ, ПОНЯТТЯМИ ТА БІОГРАФІЄЮ КОМПОЗИТОРІВ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. ВИКОНАТИ ПІСНЮ Г. СТРУВЕ "С НАМИ, ДРУГ!".
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
1. ПРОДОВЖИТИ ЗНАЙОМИТИСЯ З ТЕМОЮ, ПОНЯТТЯМИ ТА БІОГРАФІЄЮ КОМПОЗИТОРІВ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. ВИКОНАТИ ПІСНЮ Г. СТРУВЕ "С НАМИ, ДРУГ!".
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
У давні часи збірку, яка складалася з окремих п'єс, називали сюїтою.
Сюїта — жанр камер но-інструментальної музики; твір, що складається з різних частин, об’єднаних спільним задумом чи ідеєю.
Іноді для позначення такого твору композитори використовували інший термін — партита. Історично першою старовинною сюїтою була танцювальна, яку писали для одного інструмента або оркестру. Спочатку б ній було два танці: велична павана і швидка гальярда.
Поступово композитори почали вводити в інструментальні сюїти інші танці, наприклад, алеманду, гавот, буре, менует, сарабанду, жигу, куранту. Усі ці салонні танці виконували на балах при королівських дворах Європи.
Згодом композитори, зберігаючи головні особливості цього жанру — циклічність побудови й контрастність частин, дають їм інше образне тлумачення. Танцювальність стає необов'язковою ознакою. У сюїті використовується найрізноманітніший музичний матеріал, нерідко и зміст визначається програмою. При цьому танцювальна музика не зникає із сюїти, а навпаки, у неї вводяться нові, сучасні танці.
Нині доволі часто з'являються сюїти для симфонічного оркестру, укладені з музики до театральних вистав, наприклад, загальновідома й улюблена багатьма програмна сюїта Е. Гріга «Пер Гюнт». Укладають сюїти з музики до балетів («Лускунчик» і «Спляча красуня» П. Чайковського, «Ромео і Джульєтта» С. Прокофьева), опер («Казка про царя Салтана» М. Римського-Корсакова), до кінострічок («Гамлет» Д. Шостаковича).
У вокальних сюїтах поряд з музикою звучить і слово. Отже, сюїта — це жанр, що може належати і до камерно-інструментальної, і до вокальної та симфонічної музики.
Слухання: Микола Лисенко, Українська сюїта у формі старовинних танців на основі народних пісень.
• Прелюдія («Хлопче-молодче, який ти ледащо»).
• Сарабанда («Сонце низенько, вечір близенько»).
• Гавот («Ой чия ти дівчино, чия ти?»).
Схарактеризуйте кожну частину сюїти. Порівняйте засоби музичної виразності п'єс (мелодія, темп, динаміка тощо). Поміркуйте, чому саме в такому порядку вони розміщені.
МУЗИЧНА СКАРБНИЧКА КАЗОК І ЛЕГЕНД
МИКОЛА ЛИСЕНКО
Віталій Романович покликав сина в їдальню. Там сиділа жінка з блідим, утомленим обличчям, а біля неї стояв десятирічний хлопчина з пишним волоссям, що спадало аж на плечі.
— Це, Миколо,— сказав батько,— твій троюрідний брат, Михайло Старицький. Знайомтеся і грайтеся, бо в нас, дорослих, свої клопоти.
— У нас є рояль! — вигукнув Микола.
— І ти граєш?
— Граю. Мене навчає мама. Ходімо до світлиці.
У великій кімнаті Микола розповів братові:
— Колись давно люди грали на клавікордах, потім на спінеті, клавесині. На тих інструментах погано грати. І лише італієць БартоломеоКристофорі зробив таке фортепіано, на якому, каже мама, чудово грати, легко видобути будь-який звук. Заспівай мені яку хочеш пісню — і я заграю.
Не соромся, нас ніхто не бачить...
Старицький несміливо почав виводити:
Сидить півень на криниці,
Спустив крильця ще й косиці,
Сюди — мак, туди макі
А у вас тут млинець пак.
Продовження: підручник с.114
Припев:
2. Птицы нас — птицы нас
3. Пусть Земля — пусть Земля
Домашнє завдання.
1. Пригадайте сюїти, які ви слухали, і визначте ознаки жанру.
Продовження розучування 2 та 3 куплету пісні Г. Струве "С нами, друг!".
1. С нами, друг — с нами, друг,
Вместе — вместе
Запевай — запевай
Песню! — песню!
И тогда — и тогда
Солнце — солнце
Улыбнется нам с высоты,
И тогда — и тогда
Ярко — ярко
Расцветут на всей Земле цветы.
Припев:
Вместе мы построим дом,
Вместе мы посадим сад,
Вместе пропоем эту песню.
Знают все, что вместе нам,
Знают все, что вместе нам,
Вместе нам всегда интересней!
2. Птицы нас — птицы нас
Звали — звали
За собой — за собой
В дали — в дали,
Но тогда — но тогда
Кто же — кто же
По траве пройдет босиком?
Но тогда — но тогда
Кто же — кто же
Сад посадит и построит дом?
Припев.
3. Пусть Земля — пусть Земля
Кружит — кружит,
Дети все — дети все
Дружат — дружат.
Мы тогда — мы тогда
Быстро — быстро
Под дождем грибным подрастем.
Мы тогда — мы тогда
Домом — домом,
Землю общим домом назовем.
Припев.
1. Пригадайте сюїти, які ви слухали, і визначте ознаки жанру.
2. Дослідіть, які танці поширені в рідному краї. Укладіть з них сюїту «Танцювальні мелодії» (запишіть у зошит назви танців).
Розважальний момент. Виконайте завдання, уважно прочитавши питання.
Прикольно./(Янко Анастасия)
ВідповістиВидалитиЦiкаво. (Янко А.)
ВідповістиВидалити