Урок 26
Тема: Симфонія (підручник с. 116-122)
1. ОЗНАЙОМИТИСЯ З НОВОЮ ТЕМОЮ, ПОНЯТТЯМИ ТА БІОГРАФІЄЮ КОМПОЗИТОРІВ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. РОЗУЧИТИ ТА ВИКОНАТИ ПІСНЮ О. ШПАКА "ДОБРИЙ МАГ".
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
1. ОЗНАЙОМИТИСЯ З НОВОЮ ТЕМОЮ, ПОНЯТТЯМИ ТА БІОГРАФІЄЮ КОМПОЗИТОРІВ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. РОЗУЧИТИ ТА ВИКОНАТИ ПІСНЮ О. ШПАКА "ДОБРИЙ МАГ".
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
Музика - джерело радості мудрих людей. Вона здатна викликати в народу гарні думки, вона глибоко проникає в його свідомість і легко змінює вдачу та звичаї.
Сюнь Цзи, давньокитайський філософ
Упродовж багатьох століть розвитку музичного мистецтва сформувалися симфонічні жанри: симфонія, увертюра, симфонічна поема і фантазія, картина, а також концерт Вони беруть початок від появи симфонічного оркестру (середина XVIII ст.) — великого колективу музикантів, які грають на різних інструментах під керівництвом диригента.
Кількість звуків та їх найрізноманітніших поєднань, що може відтворити оркестр, майже необмежена, і, можливо, саме тому багато композиторів приберігають свої найзаповітніші музичні ідеї для оркестру, адже це — унікальний колективний інструмент.
Тривалий час план розташування інструментів в оркестрі змінювався відповідно до кількості музикантів у кожній групі, акустики концертного залу, де відбувався концерт тощо. Відомий диригент Леопольд Стоковський запропонував стандартний план розміщення музикантів, який назвали «американським». Стоковський розмістив усі скрипки ліворуч бід диригента, віолончелістів — праворуч. А кількість виконавців на духових інструментах збільшив удвічі. Таке розташування музикантів - виконавців використовують у більшості оркестрів світу.
Симфонічний оркестр Шведського радіо
- Пригадайте, які існують сімейства (групи) музичних інструментів. Скористайтеся інформацією з Довідника 2.
Прочитайте казку «Як був створений симфонічний оркестр». Дайте відповіді на запитання: як ви розумієте поняття какофонія? Чому навчилися музичні інструменти завдяки диригенту та феї Музики?
МУЗИЧНА СКАРБНИЧКА КАЗОК І ЛЕГЕНД
ЯК БУВ СТВОРЕНИЙ СИМФОНІЧНИЙ ОРКЕСТР
(За А. Лопатіною, М. Скребцовою)
Люди дуже любили фею Музики і створили для неї безліч чудових музичних інструментів. Не сподобалося це злій Какофонії, і вона вирішила: «Треба зробити так, щоб усі інструменти намагалися один одного перекричати, і тоді буду правити світом я, Какофонія, а не фея Музики». Вирішила Какофонія посварити всі інструменти один з одним. Вона прилетіла до скрипочки і сказана, улесливо посміхаючись:
— Як проникливо ви співаєте! Ніхто не може зрівнятися з вашою співучістю, навіть людський голос.
Задерла вгору носа скрипочка, а Какофонія одразу ж доповіла альту, віолончелі й контрабасу:
— Скрипка вважає себе найкращою, та насправді ви більші за неї, і голоси ваші сильніші.
Потім Какофонія низько вклонилася роялю:
— Пане Роялю, ви великий артисті можете замінити всі музичні інструменти. Ви сам можете виконати будь-яку музику, від найтонших звуків капели до гуркоту грому.
Потім Какофонія полетіла до духових інструментів й улесливо зауважила:
— Тільки у вас, флейто, душа ніжна і переливчаста, немов спів солов'я на світанку.
— Милий гобоє, ваш друг кларнет запевняє, що ваша музика холодна, і ви не вмієте надавати звукам наростання і затухання, як він, — прошепотіла Какофонія на вушко гобою.
Так літала Какофонія від одного інструмента до іншого, прагнучи зруйнувати їхню дружбу. Мідним духовим інструментам Какофонія сказала, що їхня гра має більш насичене і яскраве звучання, ніж дерев'яних духових інструментів. Барабанові, литаврам і мідним тарілкам Какофонія оголосила, що інші інструменти зневажають їх через відсутність мелодійності.
Какофонія лестила так уміло, що всі музичні інструменти образилися один на одного і побігли скаржитися феї Музики.
— Феє, ти негайно повинна обрати серед нас найкращий музичний інструмент, — задзеленчали, засурмили, загуркотіли і загриміли разом усі інструменти.
Продовження підручник с. 118-119
Але диригент терпляче і дбайливо поправляв усіх. Нарешті настав день концерту. Диригент змахнув паличкою і... Зазвучала музика світів! Вона, немов величезна хвиля, підхопила серця слухачів і потягла за собою, то піднімаючи до зірок, то кидаючи їх у морську безодню. І ніхто не помітив, як повільно розтанула і зникла без сліду зла Какофонія.
Симфонія — жанр симфонічної музики; твір для симфонічного оркестру, побудований на контрастних частинах (переважно чотирьох).
Як ви пам'ятаєте з уроків музичного мистецтва в 5 класі, симфонія — це масштабний твір для оркестру, який зазвичай складається з чотирьох частин. Перша частина циклу — швидка й енергійна (написана зазвичай у формі сонатного алегро), друга — повільна, іноді меланхолійна (сумна, задумлива), третя — більш швидка і витримана у тридольному розмірі (менует або скерцо), а четверта — фінал — швидка, піднесена, нерідко урочиста.
Слухання: Йозеф Гайдн, «Прощальна симфонія» або Симфонія № 101 «Годинник».
- Схарактеризуйте темброву палітру звучання симфонічного оркестру.
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Франц Йозеф Гайдн:
«Знайдіть гарну мелодію - і ваша композиція, якою вона не була б, вийде чудовою!»
Франц Йозеф Гайдн (1732—1809) — австрійський композитор, один із засновників таких музичних жанрів, як симфонія і струнний квартет. Народився в с. Рорау поблизу угорського кордону. З 5-річного віку хлопчик навчався музиці та хоровому співу.
У молоді роки прислуговував у будинку італійського композитора Нікколи Порпора, однак і там намагався заповнити прогалини у своїй музичній освіті. У цей період митець написав першу оперу. У 1761 р. Гайдн стае другим капельмейстером при дворі князів Естергазі — однієї із найвпливовіших аристократичних родин Австро-Угорщини. Тут він писав музику, керував оркестром, ставив опери. У 1781 р. Гайдн зустрів В.-А.Моцарта, з яким невдовзі затоваришував. Останні роки його життя минули у Відні, де він познайомився з Л. ван Бетховеном і взяв його в учні.
Творчий доробок композитора вражає: 24 опери, 104 симфонії, 83 струнні квартети, 52 фортепіанні сонати, увертюри, марші, танці, дивертисменти для оркестру й різних інструментів, концерти, п’єси для клавіру й інших інструментів, ораторії, пісні, канони, обробки шотландських, ірландських, валлійських пісень для голосу з фортепіано (скрипки або віолончелі) тощо.
Розучування та виконання пісні О. Шпака "Добрий маг"
1. Жив на узліссі старий чарівник,
Різні бажання здійснити він міг.
Дивні казки він писав для дітей
Та від зорі чаклував цілий день.
Приспів:
Мріють дорослі і діти
Жити в казковім краю,
І з добрим магом дружити,
Мрію здійснити свою.
2. Знав чарівник, в чому щастя було, —
Просто всім треба творити добро.
І до дітей мудрий маг прямував,
Чудо-казками дітей він навчав.
Приспів.
3. Вчитись у мага прийшло хлопченя,
Та хитрий маг малюку промовля:
«В школу іди здобувати знання,
Будеш таким же розумним, як я».
Приспів.
Домашнє завдання
1. Що таке симфонія? З яких частин складається симфонічний цикл?
1. Що таке симфонія? З яких частин складається симфонічний цикл?
2. Які симфонії ви слухали на уроках музики? Що є спільного в їх образному змісті, формі, засобах виразності? Чим вони відрізняються?
3. Дослідіть будову інструментів симфонічного оркестру та особливості гри на них, використовуючи Додаток 2 (с. 147 підручника).
Розважальний момент. Виконайте наступне завдання, уважно ознайомившись з питанням.
круто
ВідповістиВидалитиКруто. (Янко Анастасия.)
ВідповістиВидалити