Урок 30
Тема: Музично-театральні жанри: балет (підручник с. 131-136)
1. ОЗНАЙОМИТИСЯ З НОВОЮ ТЕМОЮ, ПОНЯТТЯМИ ТА БІОГРАФІЄЮ КОМПОЗИТОРІВ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ ФОТО- ТА ВІДЕОМАТЕРІАЛИ.
2. РОЗУЧИТИ ТА ВИКОНАТИ ПІСНЮ В. Дроботенко "КОЛИСКА МАЙБУТТЯ"
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
2. РОЗУЧИТИ ТА ВИКОНАТИ ПІСНЮ В. Дроботенко "КОЛИСКА МАЙБУТТЯ"
3. ВИКОНАТИ ВСІ ЗАВДАННЯ ТА ВІДПОВІСТИ НА ЗАПРОПОНОВАНІ ПИТАННЯ.
4. ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР У БЛОЗІ ЗІ СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД ТЕМИ ПІСЛЯ ВИКОНАННЯ УСІХ ЗАВДАНЬ.
Балет — слово французького походження з італійськими коренями, що означає «танець». Тобто балет — це музична вистава, зміст якої втілено засобами танцю. Цей синтетичний жанр творчості поєднав драматичне, музичне, хореографічне та образотворче мистецтво.
Балет — музично-театральний жанр; твір, зміст якого виражено в музично-хореографічних образах.
Балет виник в Італії, де на карнавалі полюбляли ставити веселі танцювальні сценки. А у Франції розквітнув пишний і урочистий придворний балет. Саме французькі хореографи, з-поміж яких виявилося чимало справжніх майстрів, створили специфічну мову хореографічного мистецтва».
Балет складається із класичного танцю, характерного танцю і пантоміми, за допомогою якої танцівники «розмовляють» один з одним. У сучасному балеті застосовуються також рухи, запозичені з гімнастики й акробатики.
- Пригадайте, чим відрізняються класичний і характерний танці. Якому з них притаманні витонченість і граційність, а якому — рухи, що відтворюють народні танці? Поясніть роль пантоміми в балеті.
Балетний жанр приваблював багатьох українських композиторів, зокрема, Євген Станкович написав балети «Ніч перед Різдвом» затвором М. Гоголя, «Ольга», «Вікінги» та «Володар Борисфену» на історичні сюжети.
В Україні балетні вистави, опери й оперети можна подивитися в музичних театрах Києва, Одеси, Львова, Донецька, Харкова, Дніпра, а також у Київському муніципальному академічному театрі опери та балету для дітей та юнацтва — спеціальному музично-театральному закладі для дитячої аудиторії глядачів.
Театр опери та балету для дітей та юнацтва (м. Київ, Україна)
Балет Арама Xачатуряна «Спартак» за мотивами однойменного роману Рафаелло Джованьолі став одним із популярних творів цього жанру. Він увійшов до репертуару балетних труп кращих музичних театрів світу.
Основа драматургії балету «Спартак» — протистояння двох сил: римських легіонерів і повсталих гладіаторів на чолі зі Спартаком. У музиці балету втілилися найхарактерніші особливості творчості Арама Хачатуряна: яскраві музичні теми-образи, що миттєво запам'ятовуються, своєрідна виразна мелодика, у якій європейські інтонації' органічно поєднуються зі східними, контраст і динамізм у розвитку музики.
Арам Хачатурян, фрагмента балету «Спартак» («Адажіо»).
- Висловте своє ставлення до музики балету. Які емоції вона викликає? Схарактеризуйте роль оркестрового колориту в Адажіо та в батальних сценах.
МУЗИЧНА СКАРБНИЧКА КАЗОК І ЛЕГЕНД
СТИСЛИЙ ЗМІСТ БАЛЕТУ «СПАРТАК»
Римський полководець Красс повертається з походу, і радісна юрба вітає легіонерів з перемогою. У золоту колісницю Красса запряжені полонені раби. Серед них — Спартак і його кохана Фрігія.На ринку рабів велетня Спартака купує власник школи гладіаторів. Йому доводиться купити й Фрігію, адже Спартак воліє вбити себе, але не розлучатися з дружиною.
У жорстокому бої гладіаторів на арені цирку Спартак, виявляючи дивовижну хоробрість, перемагає під оплески натовпу, але відмовляється добивати поверженого.
Гордий і мужній Спартак не може виносити приниження і вирішує боротися. У казармі полонених гладіаторів він закликає до повстання. В'язні вириваються на свободу. Народ проголошує Спартака своїм вождем. До повстанців приєднуються пастухи.
Перемогу за перемогою здобувають війська Спартака. Але ворог задумує підступний план помсти: посіяти розбрат у таборі повстанців і заманити їх у пастку. У нерівному бою з легіонерами гладіатори зазнають поразки, Спартак б'ється до останнього подиху...
Уночі на полі битви з'являється його кохана, скорботна Фрігія, вона оплакує загиблого Спартака, сповнена віри в безсмертя його подвигу.
Сцени з балету «Спартак» у Донецькому національному академічному театрі опери та балету ім. А. Б. Солов'яненка
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Арам Ілліч Хачатурян (1903 — 1978) — вірменський композитор, диригент і педагог, музичний і громадський діяч, лауреат багатьох державних премій, нагороді відзнак. Народився в селі Коджори поблизу Тифлісу (нині — Тбілісі). З дитинства любив музику, у школі грав на фортепіано, горні та тубі. Проте батьки не схвалювали його захоплення, і серйозно займатися музикою він почав лише в 19 років.
У 1921 р. Хачатурян приїхав до Москви, став студентом Московського університету, але покинув його, щоб здобути професійну музичну освіту. Він навчався в Гнесінському музичному училищі по класу віолончелі та фортепіано. Після закінчення (з відзнакою) Московської консерваторії по класу композиції та аспірантури почав писати камерно-інструментальну й симфонічну музику. У його спадщині — сюїти, тріо, сонати, симфонії, концерти для різних інструментів.
Уславлений «Танець із шаблями» з балету «Гаяне», прем’єра якого відбулася 1942 р. в Ленінграді, приніс композитору всесвітню славу. Не менший успіх мав його балет «Спартак». Митець плідно працював у театрі й кіно, писав музику до вистав і багатьох кінофільмів. Він часто виступав як диригент, з успіхом гастролював з авторськими концертами. Хачатурян викладав композицію в Московській консерваторії та в Інституті ім. Гнесіних, він виховав плеяду талановитих учнів, які стали відомими композиторами.
Мистецтво балету на поштових марках України
Я у світі музики: досліджую, дію1. Розкажіть про жанрові особливості балету.
2. Поцікавтеся балетним репертуаром музичних театрів України, порівняйте їх. Який твір найбільше зацікавив і чому? Хто автор музики цього балету?
Розважальний момент. Виконайте завдання з теми.
дуже цiкаво
ВідповістиВидалити